Підсумкова співбесіду не за горами. Готуємося до діалогу
Цією статтею я закінчую серію публікацій з матеріалами для підготовки до ІС. Мова сьогодні про діалог.
Номер завдання у підсумковому співбесіді – 4.
Вид роботи – участь у діалозі.
Тема – відповідає темі вибраного монологічного висловлювання.
Діалог проводить учитель-співрозмовник: задає 3 питання, запропонованих в КІМ (запитань може бути більше, і вони можуть відрізнятися від тих, що задані в КІМ).
Час на підготовку – 0 хвилин.
Час на діалог – до 3-х хвилин.
Критерії оцінювання діалогу
- Виконання комунікативної задачі (Д1)
- 1 бал – Учасник підсумкової співбесіди впорався з комунікативною задачею. Дано відповіді на всі питання в діалозі.
- 0 балів – Відповіді на питання не надані або надані односкладові відповіді.
2. Облік умов мовленнєвої ситуації (Д 2)
- 1 бал – Враховані умови мовленнєвої ситуації.
- 0 балів – Умови мовленнєвої ситуації не враховані.
Максимальна кількість балів – 2.
Критерії оцінювання правильності мовлення за виконання завдань 3 (монолог) і 4 (діалог)
- Дотримання граматичних норм (Р)
- 1 бал – Граматичних помилок немає
- 0 балів – Допущені граматичні помилки (одна або більше)
2. Дотримання орфоепічних норм (Про)
1 бал – Орфоепічних помилок немає, або допущено не більше двох орфоепічних помилок
0 балів – Допущено орфоепічні помилки (три або більше)
3. Дотримання мовних норм (Р)
- 1 бал – Мовленнєвих помилок немає, або допущено не більше трьох мовних помилок
- 0 балів – Допущені мовні помилки (чотири або більше).
4. Мовне оформлення (РВ)
1 бал – Мова в цілому відзначається багатством і точністю словника, використовуються різноманітні синтаксичні конструкції. (За цим критерієм учасник ІВ отримує 1 бал тільки у разі, якщо 1 бал отриманий за критерієм «Дотримання мовних норм»)
0 балів – Мова відрізняється бідністю та/або неточністю словника,
та/або використовуються однотипні синтаксичні конструкції
Максимальна кількість балів – 4.
Порядок процедури діалогу
- Вчитель-співрозмовник відразу після закінчення монологічного висловлювання доброзичливим тоном ставить екзаменується по черзі три питання, запропонованих в КІМ. Вислуховує відповіді. При необхідності може задати додаткові (навідні або уточнюючі питання. Емоційно підтримує учня.
- Вчитель-співрозмовник дякує учня, оголошує про закінчення процедури і дозволяє йому покинути приміщення, де проводилося випробування.
Важливо! Під час діалогу ніхто з присутніх педагогів НЕ робить зауважень, НЕ дає порад, НЕ виправляє помилок, допущених учнем. Бали за діалог відразу НЕ озвучуються.
Теорія. Діалог
Діалог – це розмова двох осіб.
Діалог складається з реплік співрозмовників.
Особливості діалогу:
- присутні два співрозмовника;
- учасники висловлюються по черзі;
- кожен по черзі слухає і відповідає.
Репліка – це вимовлене висловлення окремого учасника розмови.
Репліка може складатися з одного слова, словосполучення, пропозиції або цілого тексту.
Чек-лист
- Уважно вислуховуйте запитання вчителя співрозмовника, у тому числі і додаткові. Швидше за все, він постарається вам допомогти, задаючи навідне або уточнююче питання.
- На питання вчителя-співрозмовника давайте повні, розгорнуті відповіді, що складаються з 2 – 4 пропозицій.
- Не бійтеся дати «правильний» відповідь. Ваше завдання – висловити свою точку зору, визначити власну позицію.
- Пам’ятайте, що недостатньо просто висловити думка – її потрібно довести (обґрунтувати, навести приклад з особистого досвіду).
- Будьте максимально щирі. Говоріть тільки про те, що було насправді.
- Виявляйте позитивні емоції, посміхайтеся, допомагайте собі жестами і мімікою.
- Намагайтеся правильно вживати слова, ставити наголоси, будувати речення.
- Говоріть голосно, чітко, не ковтайте» закінчення, не поспішайте, але і не робіть занадто великих пауз. Якщо якесь питання поставив вас у глухий кут, скажіть: «мені важко відповісти на це питання».